۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۵۹۹۵۷۹

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 12اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 12اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
از کاهش قیمت سکه در بازار تهران به ۴میلیون و ۵۲۹ هزار تومان تا ترخیص ۲۰۰ دستگاه خودرو دپو شده در گمرگ از مهمترین اخبار اقتصادی امروز است.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۲ اسفند ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز امروز

امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به روز قبل در قیمت ۴ میلیون و ۵۲۳ هزار تومان و طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۴۶ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۵۲۹ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۵۷۷ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۸۷۸ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۴۱۶ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۹۳.۵ دلار معامله می‌شود.

گفتنی است علت اصلی کاهش قیمت انواع سکه و طلا در بازار تهران طی روز جاری کاهش قیمت دلار در بازار آزاد است.

به گزارش تسنیم، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری، ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می‌کنند. قیمت دلار نسبت به صبح روز قبل ۱۵۰ تومان کاهش داشته است.

برهمین اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک ها، ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان است. قیمت یورو نسبت به صبح روز قبل ۱۰۰ تومان کاهش داشته است.
..........................................................................

آخرین وضعیت خودرو‌های وارداتی دپوشده در گمرک

هیأت وزیران اوایل بهمن ماه در جلسه‌ای با بررسی وضعیت خودرو‌های دپو شده در گمرک که بخشی از آن‌ها ثبت سفارش جعلی داشتند و یا بعد از ممنوعیت واردات کالا‌های لوکس به کشور وارد شده بودند، تصمیم به تعیین تکلیف این خودرو‌ها گرفت.

بر اساس مصوبه هیأت وزیران، مقرر شد که سایت ثبت سفارش برای خودرو‌های دپو شده، باز شود؛ البته خودرو‌هایی که ثبت سفارش جعلی داشتند مشمول این موضوع نشدند و قرار شد مرجع قضائی در این رابطه تصمیم گیری کند.

طبق آمار موجود، از ۱۳ هزار خودروی دپو شده در گمرک، ۶۴۸۱ خودرو طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ با ثبت سفارش فاقد اعتبار وارد کشور و حدود ۱۹۰۰ دستگاه بعد از اظهار از گمرک ترخیص شدند؛ بنابراین باید ۴۵۰۰ دستگاه خودرو با ثبت سفارش جعلی در گمرک و محوطه گمرکی و بندری موجود باشد که طبق پیگیری از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ۳۷۲۲ دستگاه خودرو طی سال جاری تحت عنوان کالای مظنون به قاچاق ثبت شده اند و مشخص نیست ۷۷۸ دستگاه خودروی ثبت سفارش جعلی چه سرنوشتی پیدا کرده اند.

اواسط بهمن ماه، گمرک ایران با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرد خودرو‌هایی که با ثبت سفارش جعلی در گمرک دپو شده اند، تحت عنوان «کالای قاچاق» و نه «کالای متروکه» به سازمان اموال تملیکی تحویل خواهند شد.
 
..........................................................

ترخیص ۲۰۰ دستگاه خودرو طی هفته گذشته

مهدی میر اشرفی رئیس کل گمرک ایران در گفت و گویی در رابطه با وضعیت ترخیص خودرو‌های مشمول بخشنامه دولت، اظهار داشت: خودرو‌هایی که تا ۱۶ مردادماه به گمرک وارد شده بودند در حال انجام تشریفات مربوط به ترخیص هستند.

وی در خصوص تعداد خودرو‌های مانده در گمرک، افزود: بحثی که وجود دارد این است که تعداد ۱۳ هزار دستگاهی که اعلام شد مربوط به قبل است و در این تاریخ دقیقاً تعداد خودرو‌ها مشخص نیست.

میر اشرفی در رابطه با اینکه چه تعداد خودرو ترخیص شده است، گفت: تا هفته گذشته حدود ۲۰۰ دستگاه ترخیص شدند که عدد بسیار کمی است و انتظار می‌رود طی روز‌های پیش رو خودرو‌های بیشتری ترخیص شود.

وی همچنین در رابطه با متروکه شدن خودرو‌ها گفت: هیچ مسأله‌ای مانع از متروکه شدن کالا‌ها نمی‌شود و در صورت طولانی شدن روند ترخیص، خودرو‌های مانده در گمرک نیز وارد پروسه متروکه می‌شوند.
.......................................................

توزیع ۷۰ هزار تن سیب و پرتقال در ایام عید

حسین شیرزاد در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی «چهار دهه دستاورد‌های کشاورزی» درباره تدابیر اندیشیده شده برای تنظیم بازار میوه شب عید اظهار داشت: امسال با تمهیداتی که در نظر گرفته شد، کمیته‌های راهبردی تنظیم بازار، تشکیل شد و بر اساس مصوبات این کمیته‌ها، ۳۰ هزار تن سیب درختی به طور کامل، خریداری و به استان‌ها حمل شده است.

وی ادامه داد: در کنار این ذخیره‌سازی، ۶ هزار تن ذخایر احتیاطی سیب در نظر گرفته شده که در ۵ کلانشهر ذخیره شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه میوه‌های تنظیم بازاری حدود ۱۲ تا ۱۷ درصد زیر قیمت بازار عرضه می‌شود، گفت: این عرضه مطابق با قیمتی که ستاد تنظیم بازار تا هفته آخر اسفند اعلام می‌کند، انجام خواهد شد.

شیرزاد تصریح کرد: میوه‌های تنظیم بازاری در مراکز مستقیم عرضه ستاد تنظیم بازار، غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های تعاونی مصرف، عرضه خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ هزار تن ذخیره پرتقال برای شب عید مصوب شده است، افزود: ۳۰ هزار تن از این پرتقال‌ها باید از شمال کشور خریداری شود که حدود ۲۷ هزار تن آن تاکنون خریداری و حمل شده است؛ ضمن اینکه ۳۰۰۰ تن باقی‌مانده نیز طی چهار تا پنج روز آینده خریداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میوه‌های خریداری شده در سال جاری از کیفیت بالا و سایز مناسب برخوردار هستند، گفت: این محصولات به صورت سورتینگ شده به سردخانه‌های استان‌ها حمل شده و تا هفته آینده، خرید و حمل پرتقال ادامه دارد.

به گفته شیرزاد، از ۴۰ هزار تن پرتقال تنظیم بازاری، ۳۰ هزار تن تامسون شمال و ۱۰ هزار تن والنسیای جنوب است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهار داشت: امسال سازمان مرکزی تعاون روستایی در زمینه مجموع خرید‌ها و ذخیره‌سازی‌ها ۳۱ درصد نسبت به سال گذشته و ۴۲ درصد نسبت به ۵ سال گذشته مداخله بیشتری داشته است.

وی با بیان اینکه نیازی به واردات میوه نداریم، گفت: هیچ گزارشی مبنی بر ضرورت واردات میوه برای شب عید به دست ما نرسیده و تولیدات داخل به اندازه کافی و در سایز مناسب است.

شیرزاد با بیان اینکه میوه‌های تنظیم بازاری با کانتینر‌های یخچال‌دار و در زمانی کوتاه به مقاصد عرضه، منتقل می‌شود، تأکید کرد: امسال این میوه‌ها از افت و کسری کمتری برخوردار خواهد بود.
 
....................................................................

سقوط قیمت نفت به ۴۰ دلار درصورت شکست حمایت ۵۲ دلاری

جان کیلداف، متخصص و تحلیلگر انرژی گفت اگر قیمت نفت بالاتر از مرز حیاتی ۵۲ دلار باقی نماند، به ۴۰ دلار در هر بشکه سقوط خواهد کرد. عوامل بسیاری خطر بروز این اتفاق را بالا میبرند.
کند شدن رشد تقاضای جهانی مخصوصاً در آسیا، فشار عربستان برای کاهش بیشتر تولید، افزایش تنش‌ها بین هند و پاکستان و عوامل متعدد جهانی دیگر همه بر قیمت نفت خام فشار می‌آورند.
علی‌رغم این محرک‌ها نفت در حال حاضر بهترین آغاز را در سال جدید از ۱۹۸۳ تا حالا داشته است.
کیلداف گفت: «مرکز حساس اصلی برای نفت خام آسیاست. تقاضای آسیا و اطلاعات اقتصادی در مورد آسیا تا حدی ضعیف بوده اند و من مطمئنم که حتی رسیدن به یک توافق با چین هم نمی‌تواند این کشور را نجات دهد».
کیلداف در مورد درگیری هسته‌ای پاکستان و هند گفت: «هرگونه ناآرامی در آسیا نه فقط در هند و پاکستان بلکه در هر جای دیگری در منطقه به فعالیت اقتصادی آن لطمه می‌زند، بحران تقاضا را تسریع می‌کند و نتیجه آن را در قیمت نفت در آینده نزدیک دیده می‌شود».
کیلداف که شرکتش متخصص سرمایه گذاری‌های جایگزین مثل مشتقات انرژی است اضافه کرد که موضع سخت عربستان در کاهش تولید می‌تواند دورنمای خوش بینانه‌ای برای نفت نشان دهد. اگر نفت خام وست تگزاس اینترمدیت بتواند به بالاتر از ۵۸ دلار در هر بشکه برسد، به ۶۰ تا ۷۰ دلار در هر بشکه هم خواهد رسید.
ولی اگر تولید کنندگان برتر دنیا با هم برای جبران تولید بیش از حد نفت خام آمریکا همکاری نکنند، قیمت نفت دچار مشکل میشود.
کیلداف گفت: «قدرت دلار آمریکا هم قیمت نفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ولی قول فدرال رزرو برای عدم افزایش نرخ بهره ریسک آن را کمتر کرده است».
قیمت نفت در روز جمعه علی‌رغم کاهش تولید اوپک در دو ماهه اول ۲۰۱۹ پایین آمد. نفت خام برنت، شاخص بین المللی در محدوده ۶۵ تا ۶۷ دلار معامله شد و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت حدود ۵۵ تا ۵۶ دلار در هر بشکه بود.
.................................................................

تکذیب اعداد و ارقام افزایش مزد کارگران

علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار در واکنش به اظهارنظر‌های برخی نمایندگان مجلس و بعضی شایعات درباره میزان افزایش دستمزد کارگران در سال آنیده تاکید کرد: باتوجه به تعیین دستمزد کارمندان دولت در بودجه سال ۹۸ و ایجاد شبهه در زمینه مزد کارگران وهمچنین اظهارات، عجیب وبی سابقه برخی نمایندگان در خصوص تعیین مزد بازار شایعات واعداد وارقام مختلف در رسانه‌ها گرم است.

وی با اشاره به اینکه این شایعات سئوالات متعددی برای کارگران ایجاد کرده است، گفت: همانطور که واقفید تعیین دستمزد کارگران توسط شورایعالی کار تعیین می‌شود واین شورا هنوز به تصمیمی در این زمینه نرسیده است.
خدایی همچنین توضیح داد که میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز هنوز مشخص نشده است.
وی به کارگران اطمینان داد که اطلاع رسانی در زمینه مراحل تعیین مزد در شورایعالی کار از مسیر درست انجام خواهد شد و تاکید کرد: بنابراین کلیه اعداد وارقام مطرح شده در رسانه‌ها صحت نداشته وتکذیب می‌شود.

نمایندگان مجلس قانونا در تعیین مزد کارگران جایگاهی ندارند

بر اساس این گزارش دیروز، فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورا‌های اسلامی کار نیز در گفتگو با فارس درباره دیدگاه‌های نمایندگان مجلس درباره افزایش حقوق کارگران، درصد‌ها و رقم‌هایی که از سوی آن‌ها اعلام می‌شود، گفت: نمایندگان مجلس چرا در تمام این مدتی که افزایش قیمت‌ها را داشتیم و ارقام سبد معیشت کارگران از دستمزد فاصله می‌گرفت کاری نکردند؟ چرا حتی یک بار هم نامه‌ای را برای کنترل بازار امضا نکردند که به رئیس جمهور بدهند، حالا در پایان سال و در جریان مذاکرات مزد ۹۸ کارگران یادشان افتاده که اظهار نظر کنند؟

این نماینده کارگری تصریح کرد: با احترام به نمایندگان مجلس باید متذکر شوم که قانون شورای عالی کار هیچ سهمی برای نمایندگان در تعیین دستمزد در نظر نگرفته است و آن‌ها با اعداد و ارقامی که بیان می‌کنند صرفا توقع کاذب و التهاب ایجاد کرده و موجب انحراف در بحث‌ها و مذاکرات می‌شوند.1325/
علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات